Epitome of ecclesiastical histories

Title(s):
  • Epitome of ecclesiastical histories
  • Συναγωγὴ ἱστοριῶν διαφόρων ἀπὸ τῆς κατὰ σάρκα γεννήσεως τοῦ Κυρίου καὶ ἑξῆς τὴν ἀρχὴν ἔχουσα ἀπὸ τοῦ πρώτου λόγου τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱστορίας εὐσεβίου τοῦ παμφίλου
    (Sunagōgē historiōn diaphorōn apo tēs kata sarka gennēseōs tou kuriou kai hexēs tēn archēn echousa apo tou prōtou logou tēs ekklēsiastikēs historias Eusebiou tou Pamphilou, Collection of various histories from the birth in the flesh of our Lord and further, taking its start from the first book of the ecclesiastical history of Eusebius son of Pamphilus)
Period covered:
Christ-609
Language:
Greek
State of Preservation:
Full
Genre:
  • Form (excerpt collection)
  • Ecclesiastical history
Remarks:
The work has to be reconstructed from various users. Only one manuscript (Parisinus graecus 1555A) has excerpts until the seventh century, rendering it possible that the original collection ended earlier. The traditional appellation epitome is a misnomer, for this is an excerpt collection.
Edition - Translation:
Fragments:
Bibliography:
  • L.M. Hoffmann, W. Brandes (2013) Eine unbekannte Konzilssynopse aus dem Ende des 9. Jahrhunderts (Forschungen zur Byzantinischen Rechtsgeschichte, 30). Frankfurt am Main: 32-36.
  • C. de Boor (1884) 'Zur Kenntnis der Handschriften der griechischen Kirchenhistoriker: Codex Baroccianus 142'. Zeitschrift für Kirchengeschichte 6: 478-94.
  • G. Greatrex (2015) 'Théodore le Lecteur et son épitomateur anonyme du VIIe s.'. In: L'historiographie tardo-antique et la transmission des savoirs (Millennium studies, 55), ed. P. Blaudeau - P. Van Nuffelen. Berlin: 121-141.
  • L.M. Hoffmann, W. Brandes (2013) Eine unbekannte Konzilssynopse aus dem Ende des 9. Jahrhunderts (Forschungen zur Byzantinischen Rechtsgeschichte, 30). Frankfurt am Main: 32-36.
  • P. Manafis (2018) Collections of historical excerpts: Accumulation, selection, and transmission of history in Byzantium. Diss Ghent.
  • P. Nautin (1992) 'La continuation de l'Histoire ecclésiastique d'Eusèbe par Gélase de Césarée'. Revue des études byzantines 50: 163-83.
  • P. Nautin (1994) 'Théodore Lecteur et sa "Réunion de différentes histoires" de l'église'. Revue des études byzantines 52: 213-43.
  • B. Pouderon (2014) 'Pour une évaluation de l'épitomé anonyme d'histoires ecclésiastiques: Confrontation des trois historiens sources, de la Tripartite de Théodore le Lecteur et de celle de Cassiodore'. In: Mélanges Jean-Pierre Mahé, ed. A. Mardirossian - A. Ouzounian - C. Zuckerman (Travaux et Mémoires, 18). Paris: 527-545.
  • B. Pouderon (1997) 'Les fragments anonymes du Baroc. Gr. 142 et les notices consacrées à Jean Diacrinoménos, Basile de Cilicie et l'anonyme d'Héraclée'. Revue des études byzantines 55: 169-192. Jean Diacrinoménos, Basile de Cilicie et l'anonyme d'Héraclée'. Revue des Etudes byzantines 55: 169-192.
  • B. Pouderon (1998) 'Le codex Parisinus Graecus 1555 A et sa récension de l'Épitomè byzantin d'histoires ecclésiastiques'. Revue des études byzantines 56: 169-191. byzantin d’histoires ecclésiastiques'. Revue des Etudes byzantines 56: 169-191.
  • B. Pouderon (1994) 'Le témoignage du Codex Baroccianus 142 sur Athénagore et les origines du Didaskaleion d'Alexandrie'. In: Science et vie intellectuelle à Alexandrie (Ier-IIIe siècle après J.-C.), ed. G. Argoud. Saint-Étienne: 163-224.
  • B. Pouderon (1998) 'Le codex Parisinus Graecus 1555 A et sa récension de l'Épitomè byzantin d'histoires ecclésiastiques'. Revue des études byzantines 56: 169-191.
  • B. Pouderon (2015) 'Théophane, témoin de l'Épitomè, de Théodore le Lecteur ou de Jean Diacrinoménos'. In: Studies in Theophanes, ed. M. Jankowiak - F. Montinaro. Paris.